Izložba „Pragovi” (Mileva: Dekodiranje)

Izložba „Pragovi”, autorke dr Monike Bilbije, deo je multimedijalnog događaja „Mileva: Dekodiranje”, koji će biti održan u Čeličani, u Distriktu, i na taj način obeležiti 150 godina od rođenja Mileve Marić Ajnštajn. „Mileva: Dekodiranje” svečano će otvoriti Čeličanu, kao novi, obnovljeni prostor u Distriktu, a takođe će svojim multimedijalnim karakterom još jednom potvrditi Unesko titulu koji je Novi Sad dobio 2023. godine kao grad medijskih umetnosti.
Izložba „Pragovi” moći će da se pogleda u okviru multimedijalnog događaja „Mileva: Dekodiranje” 20. decembra od 19.30 i 21. decembra od 21 sat. Nakon toga, izložba će biti otvorena za javnost do 5. januara 2026. godine.
Ulaz je slobodan.

Radno vreme izložbe:

20. decembar / od 19.30 sati / *u okviru multimedijalnog događaja „Mileva: Dekodiranje”
21. decembar od 21 sat / *u okviru multimedijalnog događaja „Mileva: Dekodiranje”
22-30. decembar / od 16 do 20 sati
31. decembar – 2. januar / neradni dani
3-5. januar / od 16 do 20 sati

Reč autorke:

Izložba „Pragovi” nastala je iz potrebe da se Mileva Marić sagleda izvan uloga koje su joj istorija i mitologija pripisali – izvan slike genijalne žene u senci, izvan narativa žrtve, izvan uskraćenih priznanja. Umesto da Milevu ponovo smestimo u biografske okvire, namera je bila otvoriti prostor u kojem se njen život može doživeti kao iskustvo, kao kretanje kroz unutrašnje i spoljne granice koje oblikuju svakog čoveka. Svakog od nas.
Polazište nije bila rekonstrukcija njenog vremena, već ono što vreme čini čoveku: pritisak očekivanja, težina odluka, snaga predanosti, krhkost u odnosima, borba sa telom, i najzad – istrajnost. Mileva je, u tom smislu, univerzalna figura: žena koja balansira genijalnost i društvene norme, ljubav i rad, majčinstvo i nauku, snove i ograničenja. Upravo zato izložba ne želi da rekonstruiše njenu biografiju, nego da izgradi prostor u kojem se publika kreće kroz ono što je Mileva nosila u sebi.
Lavirint od šest prostorija projektovan je kao topografija unutrašnjih stanja – prostor u kojem je zid metafora, a prepreka način da se razume emocija. Zidovi su namerno niski, visoki samo jedan metar: posetilac se kroz njih vidi i biva vidljiv. Ta izloženost podseća na ranjivost, ali i na činjenicu da su mnoge Milevine borbe bile borbe pod budnim okom drugih. Kretanje kroz lavirint zahteva saginjanje, puzanje, provlačenje, penjanje – sve ono što simbolički govori o naporu koji se ne vidi kada čitamo biografije, ali se oseća kada život zahteva našu upornost.
Na levoj strani lavirinta su priče o odnosima, o predanosti, emotivnoj dinamici, o braku i njegovim napetostima; desna strana pripoveda o granicama tela, o onome što se ne bira već prevazilazi. Kraj okuplja interdisciplinarne glasove – psihologe, istoričare, filozofe, psihoterapeute – koji pomažu posetiocu da poveže lično i univerzalno, pojedinačno i društveno. Njihove interpretacije nisu sudovi, već pozivi na razmišljanje: o snovima koji nas nose, o snovima koje napuštamo, o trenucima kada ne odustajemo čak i kada smo na ivici.
Vizuelno, izložba počiva na crno-belom, svedenom prostoru – lavirintu bez ukrasa – kako bi emocija postala jedina stvar koju posetilac „vidi”. I upravo tu, u toj ogoljenosti, otvara se drugi sloj postavke: ono što je utkano u zidove i procepe. Glasovi, slike, boje, ritmovi, zvukovi, taktilni materijali, svi ti fragmenti koji prodiru kroz pukotine su organski i u sebi nose život, nose subjektivnosti, lično, neposrednost, jedinstvenost. Prostor je mrtav. Iskustvo je živo.
„Pragovi” nije izložba (samo) o Milevi. Ona je ogledalo u kojem svako može vidjeti fragmente sebe – svoje strahove, svoje izbore, svoje snove, svoje pragove. Kroz telo, zvuk, svetlo i tišinu, publika postaje učesnik, a prostor postaje fenomenološko-performativno-afektivni okvir u kojem se prepoznaje ono što često izbegavamo da sebi priznamo: na osnovu čega donosimo odluke? Šta znači biti dobar roditelj? Dobar partner? Kako balansiramo između privatnih i profesionalnih uloga? Šta znači biti predan? Kako se nosimo sa gubitkom, nepravdom, bolešću, nerazumevanjem? Gde povlačimo granice između sebe i drugih? Šta radimo kada se snovi sudare sa stvarnošću? A šta sa očekivanjima?
Ako se posetilac makar na trenutak uspori, zastane, udahne dublje, oseti težinu ili olakšanje – izložba je ispunila svoj zadatak. Jer Milevina priča nije završena prošlošću. Ona se nastavlja u svakom pitanju koje postavimo sebi dok prolazimo kroz ovaj lavirint.

  • 00

    days

  • 00

    hours

  • 00

    minutes

  • 00

    seconds

Tags:

Date

20. дец 2025.

Location

Čeličana
Bulevar despota Stefana 5, Novi Sad
Website
https://visitdistrikt.rs/

Ovaj objekat je bio deo fabrike Braća Kramer, koja je proizvodila čelična pletiva, čelične mreže za mlinove i druge proizvode. Danas, Distrikt je bogat i ovim očuvanim objektom koji svojim enterijerom neguje uspomenu na nekadašnju namenu, te pretenduje da bude najveća novomedijska galerija na ovim prostorima. Objekat je svečano otvoren 20. decembra 2025. godine multimedijalnim događajem „Mileva: dekodiranje”.