Изложба „Прагови” (Милева: Декодирање)

Изложба „Прагови”, ауторке др Монике Билбије, део је мултимедијалног догађаја „Милева: Декодирање”, који ће бити одржан у Челичани, у Дистрикту, и на тај начин обележити 150 година од рођења Милеве Марић Ајнштајн. „Милева: Декодирање” свечано ће отворити Челичану, као нови, обновљени простор у Дистрикту, а такође ће својим мултимедијалним карактером још једном потврдити Унеско титулу који је Нови Сад добио 2023. године као град медијских уметности.
Изложба „Прагови” моћи ће да се погледа у оквиру мултимедијалног догађаја „Милева: Декодирање” 20. децембра од 19.30 и 21. децембра од 21 сат. Након тога, изложба ће бити отворена за јавност до 5. јануара 2026. године.
Улаз је слободан.

Радно време изложбе:

20. децембар / од 19.30 сати / *у оквиру мултимедијалног догађаја „Милева: Декодирање”
21. децембар /  од 21 сат / *у оквиру мултимедијалног догађаја „Милева: Декодирање”
22-30. децембар / од 16 до 20 сати
31. децембар – 2. јануарнерадни дани
3-5. јануар / од 16 до 20 сати

Реч ауторке:
Изложба „Прагови” настала је из потребе да се Милева Марић сагледа изван улога које су јој историја и митологија приписали – изван слике генијалне жене у сенци, изван наратива жртве, изван ускраћених признања. Уместо да Милеву поново сместимо у биографске оквире, намера је била отворити простор у којем се њен живот може доживети као искуство, као кретање кроз унутрашње и спољне границе које обликују сваког човека. Сваког од нас.
Полазиште није била реконструкција њеног времена, већ оно што време чини човеку: притисак очекивања, тежина одлука, снага преданости, крхкост у односима, борба са телом, и најзад – истрајност. Милева је, у том смислу, универзална фигура: жена која балансира генијалност и друштвене норме, љубав и рад, мајчинство и науку, снове и ограничења. Управо зато изложба не жели да реконструише њену биографију, него да изгради простор у којем се публика креће кроз оно што је Милева носила у себи.
Лавиринт од шест просторија пројектован је као топографија унутрашњих стања – простор у којем је зид метафора, а препрека начин да се разуме емоција. Зидови су намерно ниски, високи само један метар: посетилац се кроз њих види и бива видљив. Та изложеност подсећа на рањивост, али и на чињеницу да су многе Милевине борбе биле борбе под будним оком других. Кретање кроз лавиринт захтева сагињање, пузање, провлачење, пењање – све оно што симболички говори о напору који се не види када читамо биографије, али се осећа када живот захтева нашу упорност.
На левој страни лавиринта су приче о односима, о преданости, емотивној динамици, о браку и његовим напетостима; десна страна приповеда о границама тела, о ономе што се не бира већ превазилази. Крај окупља интердисциплинарне гласове – психологе, историчаре, филозофе, психотерапеуте – који помажу посетиоцу да повеже лично и универзално, појединачно и друштвено. Њихове интерпретације нису судови, већ позиви на размишљање: о сновима који нас носе, о сновима које напуштамо, о тренуцима када не одустајемо чак и када смо на ивици.
Визуелно, изложба почива на црно-белом, сведеном простору – лавиринту без украса – како би емоција постала једина ствар коју посетилац „види”. И управо ту, у тој огољености, отвара се други слој поставке: оно што је уткано у зидове и процепе. Гласови, слике, боје, ритмови, звукови, тактилни материјали, сви ти фрагменти који продиру кроз пукотине су органски и у себи носе живот, носе субјективности, лично, непосредност, јединственост. Простор је мртав. Искуство је живо.
„Прагови” није изложба (само) о Милеви. Она је огледало у којем свако може вид‌јети фрагменте себе – своје страхове, своје изборе, своје снове, своје прагове. Кроз тело, звук, светло и тишину, публика постаје учесник, а простор постаје феноменолошко-перформативно-афективни оквир у којем се препознаје оно што често избегавамо да себи признамо: на основу чега доносимо одлуке? Шта значи бити добар родитељ? Добар партнер? Како балансирамо између приватних и професионалних улога? Шта значи бити предан? Како се носимо са губитком, неправдом, болешћу, неразумевањем? Где повлачимо границе између себе и других? Шта радимо када се снови сударе са стварношћу? А шта са очекивањима?
Ако се посетилац макар на тренутак успори, застане, удахне дубље, осети тежину или олакшање – изложба је испунила свој задатак. Јер Милевина прича није завршена прошлошћу. Она се наставља у сваком питању које поставимо себи док пролазимо кроз овај лавиринт.

  • 00

    days

  • 00

    hours

  • 00

    minutes

  • 00

    seconds

Date

20. Децембар 2025.

Location

Челичана
Булевар деспота Стефана 5, Нови Сад
Website
https://visitdistrikt.rs/

Овај објекат је био део фабрике Браћа Крамер, која је производила челична плетива, челичне мреже за млинове и друге производе. Данас, Дистрикт је богат и овим очуваним објектом који својим ентеријером негује успомену на некадашњу намену, те претендује да буде највећа новомедијска галерија на овим просторима. Објекат је свечано отворен 20. децембра 2025. године мултимедијалним догађајем „Милева: декодирање”.