Шта доноси простор иза слике? / Са друге стране слике
Разговор са ауторима и стручно вођење кроз изложбу „Са друге стране слике” биће одржан 5. децембра у 19 часова у Културној станици Свилара. Тим поводом биће представљен тројезични каталог (енглески, ромски и српски језик), а на предавању ће говорити Зоран Таировић, уметник и аутор текста; Владан Јеремић, кустос изложбе и уредник каталога, Стева Николић, Опре Рома Србија.
Јединствена тројезична публикација „Са друге стране слике” прати истоимену изложбу савремених уметника Зорана Таировића (Србија), Сеада Kazanxhiua (Албанија), Нихада Нина Пушије (Немачка / Босна и Херцеговина) и уметнице Делаине Ле Бас (Велика Британија) у Културној станици Свилара и Српском народном позоришту у Новом Саду.
“Са друге стране слике” је прва публикација савремене уметности на ромском језику објављена у Србији. Намера истоимене изложбе је да представи истраживачки простор „иза слике”, што подразумева да се концепције и процеси покажу изнутра, из саме уметничке праксе и визуелног језика. Поред тога, изложба приказује деколонизацијске и институционално критичке приступе ових аутора. Поменути простор је широј публици често невидљив у оквирима конвенционалног репрезентацијског света уметности, а заправо се налази иза појавног рада уметника, односно у њиховим специфичним приступима и праксама. Простор „иза слике” имплицира, како то на почетку ове публикације пише Зоран Таировић, у свом готово манифестном уводном тексту “Активирани сигнал иза слике”, реакцију на две кључне речи: прва је невидљивост, а друга је страдање.
Текстуални прилози у публикацији, а чији су аутори Владан Јеремић, Matthias Reichelt, Делаине Ле Бас и Christine Eyene анализирају конкретне уметничке радове и праксе уметника. Поред њих, централну улогу у структури публикације има есеј Сузане Милевске: Разлика између говорити и радити у коришћењу „ми”, који је у теоријском и друштвено ангажованом смислу веома актуелан. Милевска критички сагледава репрезентацијске аспекте, укључујући и талас апропријација и привилегија у коришћењу „ми”, што је постало нарочито уочљиво након Декаде инклузије Рома 2005–2015, када се, како Сузана пише: „… интернализација антиромства претворила у симптом нетрпељивог односа између неолиберализма и демократије.” Њен текст обрађује парадоксе и ограничења контекста уметности који покушава да измени наша европска друштва.
Изложба „Са друге стране слике” реализује се у оквиру пројекта „Шангајски монодром” и програмског лука Друга? Европа, Европске престонице културе Нови Сад 2022 у сарадњи са Културном станицом Свилара и Српским народним позириштем у Новом Саду. Пројекат „Шангајски монодром” је подржала Фондација Нови Сад – Европска престоница културе. Захваљујемо се Европском ромском институту за уметност и културу Србија на подршци у припреми изложбе и дељењу ентузијазма да се уметност Рома учини видљивом.
Изложба „Са друге стране слике” траје до 6. децембра 2022. године.
Фото: Марко Пудић