Изложбе / Отварање Калеидоскопа културе
У оквиру отварања програмског лука Калеидоскоп културе, које ће се одржати од 1. до 4. септембра на више локација у граду, присутни ће имати јединствену прилику да у 4 дана посете чак 22 изложбе уметника из Србије, региона и света.
Мрачна соба је аудио-визуелна, интерактивна инсталација награђиваног уметника Владимира Лалића намењена за затворени јавни простор, коју можете погледати од 1. до 9. септембра у Дистрикту у објекту Складиште. Унутар потпуно замрачене просторије, посетиоци помоћу бакљи на својим мобилним телефонима, осветљавају цртеже на плексигласу, пројектујући их на зидове собе и тако учествују у самој инсталацији где праве театар сенки. Простор испуњава аудио снимак уметниковог певања, где се ствара какофонична атмосфера.
Изложба француских савремених сликара ће бити постављена од 1. септембра до 7. октобра у Фабрици, локал 4 у Дистрикту. Изложба представља део живе и богате сцене Фанцуске на којој су заступљене уметнице и уметници су различитих стилова и генерација: Ascal (надреалиста), Beatrice Bescond, Grataloup (симболисти), Compiano, Guyomard, Morteyrol (наративна фигурација), Крики (слободна фигурација), Baumann (фотограф), Dessupoiu, Морел, Плекс, Marianne Williams (урбани сликари).
Интерактивна инсталација „Аутокорект”, уметничког колектива Каркатаг, биће постављена 1. септембра на фасади Фабрике у Дистрикту. Рад настаје у споју визуелних уметности, архитектуре, дигиталне и новомедијске уметности и сценског дизајна. Уметничку инсталација „Аутокорект” чини роботизовани и аутоматизовани сплет индустријских мобилних елемената, који својим синхронизованим дигитално контролисаним кретањем стварају кореографију, плес машина на фасади, и тиме читаву зграду претварају у сцену, а публику, пролазнике и кориснике зграде у случајне и намерне ко-ауторе уметничког рада. Инсталација заузима површину од око 300 метара квадратних фасаде и са њом у директној интеракцији може бити више десетина посетилаца истовремено, а њен садржај видљив је посматрачима са целог платоа испред Дистрикта.
Бијенале сценског дизајна одвијаће се од 1. до 9. септембра, на више културно-уметничких и образовних локација: Студентски кампус у Новом Саду, Факултет техничких наука Универзитета у Новом Саду, зграда Ректората Универзитета у Новом Саду, Дистрикту.
Изложбе промовишу такозване невидљиве људе, оне у позадини, а заправо „произвођаче” позоришта и стављају их у исту раван са ауторима. Радови који ће бити представљени од 1. до 9. септембра у Дистрикту:
„(замишљене) Породичне приче” / Радионица, лок. 2
„Творци магије” / Радионица, лок. 6
„Студентска изложба” / Фабрика, лок. 2
„Мајсторско писмо” / Радионица, лок. 4
„Collab Commons” / Гвожђара, лок. 1
„Оријентација у 100 револуција” / Гвожђара, лок. 2
Изложба „Померај у кôду”, биће постављена од 1. до 9. септембра. Изложба је конципирана у истраживању минималних покрета (кретања) унутар кôда дигиталног записа и базиран је на истраживању слике дигиталних медија – нове екранске слике и симулације у којима су различити прикази на основу пиксел и/или векторске слике. Тема у технолошком смислу је кôд као симбол који сугерише на кретање форме и облика, звука, светла, боје и кôд којим се омогућава кретање, акција, интеракција, претварање једног облика комуникације у други. Различитим технолошким и медијским процесима ови покрети су одређени позадинским осветљењем, екранским приказом, колоритом, шумом и сл.
Изложба „Светско бијенале студентске фотографије – Бест Оф”, у организацији Академије уметности Универзитета у Новом Саду, биће одржана од 1. до 9. септембра. Катедра за фотографију Академије уметности у Новом Саду представља избор фотографија из традиционалног конкурса светске студентске фотографије које се одржава сваке друге године још од 2004. године. Широк дијапазон тема, приступа, стилова и наратива дају узбудљиву слику савремене фотографије као доминантног медија у 21. веку. Изложба од стотинак фотографија из досадашњих изложених и награђених радова биће својеврсно путовање кроз свет, различите културе, обичаје, политичка усмерења, породице, појединце и покренуће бројна питања о егзистенцији, уметности, друштву, будућности… која тиште младе људе широм света.
Јапанска уметница Рије Јамада (Rie Yamada) представиће два пројекта на самосталној изложби у оквиру њеног гостовања на изложби „Светско бијенале студентске фотографије – Бест Оф 2022” од 2. до 9. септембра у Дистрикту, у објекту Радионица, локал 3. Користећи старе, пронађене фотографије десет породица – пет из Немачке и пет из Јапана – духовито је рекреирала прошлост, истовремено као фотограф и модел. Кроз мимикрију она оживљава туђе породичне фотографије, које су некада биле остављене, полазећи од идеје да породичне фотографије, чак и потпуних непознатих људи, одражавају наша сопствена искуства и сец́ања, па тиме изазивају извесну носталгију и емпатију. Други део изложбе чини рад под називом „Тражим породицу” који је засновам на Ријином личном искуству. Рад се састоји од 63 реконструисана портрета мушкараца које је упознала на уговореним састанцима за склапање бракова у Јапану где је тражила животног партнера. Кроз процес прерушавање у те мушкарце, почела је да полемише о свом „правом ја“ из перспективе друге особе.
Перформативна изложба „Распродаја уметности” биће постављена на тезгама испред Културне станице Лиман од 1. до 4. септембра. Перформанс се састоји из две активности. Прва активност „Нови Простори” која проблематизује (не)постојање адекватних галеријских простора и простора за рад и друга активност „Пиљари уметности”, који подразумева трговину уметничким радовима и предметима где је све дозвољено, цењкање, трампа итд.
Изложба „Трансформативна моћ отворених простора”, у сарадњи са Санкт Полтеном, биће отворена 1. септембра у Дистрикту, а трајаће до 4. септембра. У оквиру пројекта „Трансформативна моћ отворених простора” сусрешће се 6 уметника из Дунавског региона. Идеја је да се уметницима пружи место, време и средства да у природном окружењу слободно и отворено промишљају своју уметничку праксу, тражећи инспирацију управо у зеленим, парковским окружењима ових културних центара али и међусобној синергији.
Инсталација „Родно сведочење” (Gendered Witnessing) Горана Деспотовског биће постављена у Дистрикту од 1. до 4. септембра. Родно сведочење представља и указује на хорску групу од дванаест лутака (жена и мушкараца). Група лутака, представља родну групу која симулира приказ женског хора. Реплициране женске фигуре у дугим хаљинама са плочама уместо главе које стреме ка висини, говоре о одређеној форми транса, али и ознаке важне за спознају. На плочама се налазе брисани трагови, флуидни простори и одрази записа који могу бити шифре, формуле, текстови, могуће животне рефлексије. Звук овог хора настао је мултициплирањем женског гласа, без вибрата, који изводи тон А на различитим висинама, и уз неколико додатих тонова, указује на узвишено постојање, али и немогућност било какве веће спознаје о томе. Реч је, наиме, о томе да тон А у првој октави представља камертон који својом фреквенцијом служи за што тачније одређивање односа тонова по висини и штимовање инструмената. Куриозитет звучног дела инсталације јесте да крајњи звучни резултат зависи од акустике простора, па је тако могуће чути и аликвоте, то јест тонове који нису део интегрисаног снимка, а који на лицу места стварају богат тембрални утисак.
Дани отворених врата – Пера, Тадија и Борис је изложба која ће трајати од 1. до 4. септембра у Атељеу код Пере, Тадије и Бориса. Изложба представља обележавање простора.
Изложба на отвореном „Преобликовање – од употребног предмета до савремене форме” биће постављена од 1. до 4. септембра у објекту Производња, у Дистрикту. Темом под називом Преобликовање уметник исказује заинтересованост за тродимензионални објекат и скулптуру. Сама идеја рада заснива се на коришћењу одбачених, неуметничких, утилитарних предмета које су део наше свакодневице. Великом потрошњом и доступношћу предмета који се одбацују на дневном нивоу указује на потрошачко друштво, конзумеризам, али и могућност рециклаже у сврху давања нових облика и вредности, мењајући окружење, намену и сврху одбаченог.
Уметничка инсталација „Могућмост” ће бити отворена 1. септембра у 19 часова на травњаку иза Бироа. Инсталација ће бити постављена до 4. септембра и биће доступна 24 часа. „Могућмост” је покушај да се појам моста, који поседује бројне симболичке и асоцијативне вредности, истражи и преиспита кроз конкретан материјал. Конкретни материјал чине носачи — индустријски обрађене дгвене греде и ношено — дрвена стабла, донесена из природе. Подизање стабала изводи се системом потпоре коју чине индустријски обрадене дрвене греде.
Изложба „Bits and Bytes” биће отворена 1. септембра у простору Биро у Дистрикту, и трајаће до 9. септембра. „Bits and Bytes” претвара галеријски простор у Простор немогућег сусрета, у ком дигитални и физички елементи равноправно конституишу стварност. Рад је грађен на колективно носталгичном, и живо комуницира са сећањем и њему својственим емотивним стањима. Фрeнк Синатра, конструисан уз помоћ вештачке интелигенције, и приказан као холограмска (Peppers Ghost) пројекција за физички присутним инструментом, изводи нумеру о свом капацитету да изазове аутентично емотивно искуство упркос својој појавној несавршености.
Генерисан као оживљена фотографија, а не као хипер-реалистични „deep fake”, рад покушава да избегне замку техничког визуелног савршенства као носиоца уверљивости. Ослања се на глас, музику, речи нумере, мирис, сопствену просторност, амбијент и сећање, у покушају да оствари смислену, стварну емотивну реакцију код публике.
Изложбе у оквиру пројекта „Уметност игре” одржаће се од 1. до 4. септембра у објекту Радионица. Током 4 програмска дана посетиоци ће имати прилику да уроне у свет уметности око и у играма, да завире иза пиксела свега онога што свет гејминга чини толико опчињавајућим. Јер гејминг није само игра којом испуњавамо време. Гејминг је активна уметност. Кустоскиња програма је др Тијана Продановић, астрофизичарка и позната Тикток звезда. Распоред програма на конференцији:
Четвртак, 1. септембар / Изложба „Левел 1 – Уметност у Пикселу, историјат и развој видео игара и графике” уметника Николе Димитријевића и Петра Гнипа
Петак, 2. септембар / Изложба „Левел 2 – Уметност реалистичног” уметника Николе Димитријевића и Евгенија Марковића
Субота, 3. септембар / Изложба „Левел 3 – Уметност независног” (Golf club wasteland) у продукцији Demagog студија и Grimwork games студија
Недеља, 4. септембар / Изложба „Левел 4 – Уметност сторителинга”, уз представљање игре „Heroic” компаније Нордеус
Видео перформанс „Три глупе главе” одржаће се од 2. до 4. септембра у Дистрикту. Користећи савремене технологије, перформанс настоји да изрази неке од безвремених проблема човека и цивилизације. То су проблеми идентитета и смисла постојања. Текстуални предложак Ненада Ланчушког, у режији Иване Јаношев, инспирасан је радовима највећих авангардних драматичара двадесетог века као што су Данил Хармс и Самјуел Бекет. На видеима све три главе глуми Стефан Остојић. „Три глупе главе“ је уметнички садржај који у себи подражава филозофска питања, али их представља на хумористичан начин, допадљив широкој публици. Поред тога, с обзиром на то да данас живимо у свету екрана, конзументи овог садржаја моћи ће да виде нешто што није свакидашња појава на њима приступачним екранима телефона, билборда, рачунара, телевизора итд. Другим речима, овај пројекат настоји да врати уметност авангарде кроз нове дигиталне медије али и да задржи аутентичност авангардног израза.
„Авенија мимова 2″ је изложба која ће бити одржана у Дистрикту 3. септембра. Мимови су одраз генерације миленијалаца, који су популаризацијом интернета, направили нову врсту графичке и видео уметности. Првобитни мимови су били фотографије са текстом, док је данас наведено попримило много ширу форму. Изложба мимова садржаће мимове у штампаној и видео форми. Галерија мимова би била изложба о истим, одржана први пут код нас.
Партнери Калеидоспкопа културе су Erste банка, IDEA, ДДОР осигурање, А1 Србија и Heineken Србија.
Фото: Промо